vrijdag, augustus 20, 2004

De grens tussen tijdschrift en internet vervaagt

Op de site Shopseptembervogue.com kunnen mensen direct surfen naar informatie over kleding, make-up en andere artikelen die in de advertenties van het blad staan. Ook kunnen producten direct online worden besteld.

"Het blad Vogue blijft er hetzelfde uitzien, maar alleen kun je er nu zelf op reageren", legt uitgever Tom Florio uit tegenover zakenblad Forbes. Het concept is volgens Florio anders dan de gewone winkelbladen. Bij andere bladen moeten lezers die iets leuks in een advertentie zien staan, naar de website van die adverteerder. Het voordeel van deze formule zou zijn dat alles te vinden is via één website.

In ieder geval trekt de nieuwe formule adverteerders aan. Het extra dikke herfstnummer telt 832 pagina's waarvan er 190 zijn gevuld met advertenties van bedrijven die vorig jaar nog geen zaken deden met Vogue. Het totaal aantal pagina's met advertenties is 647, de rest is redactionele content. Een jaar geleden teldwas het herfstnummer nog 740 pagina's dik.

De site zal 442 producten uit de papieren advertenties digitaal aanbieden. In totaal is dit het aanbod van 186 adverteerders. Florio verwacht de 160.000 en 250.000 bezoekers op de site. De site Shopseptembervogue.com is geopend van 24 augustus tot en met 31 oktober.

bron

bron

dinsdag, augustus 17, 2004

Craiglist door het miljard

Craigslist, een Noord-Amerikaanse veilingsite, noteerde vorige maand 1 miljard pageviews.

De site -een initiatief (en vernoemd naar) Craig Newmark- begon 9 jaar geleden in San Franciscol. De meeste bezoekers kwamen dan ook uit die regio (370 miljoen) en New York (270 miljoen). De rest van de pageviews kwam van de 43 andere lokale indexen die Craigslist verzorgt.

Vorige week maakte het bedrijf bekend geld te gaan vragen voor advertenties in één rubriek, personeelsadvertenties. In San Francisco begon Craigslist daar zes jaar geleden al mee, nu moeten ook werkgevers in New York en Los Angeles gaan betalen om vacatures te plaatsen. Werkgevers betalen 75 dollar voor een personeelsadvertentie. Dat vormt de enige bron van inkomsten voor de advertentiesite die verder helemaal gratis te gebruiken is.

De New Yorkse site noteert momenteel 30.000 vacatures. In totaal staan er 100.000 personeelsadvertenties op de site. De maandomzet komt daarmee ruwweg op 7,5 miljoen dollar.

Het principe van Craigslist is te vergelijken met dat van Marktplaats.nl. De meeste advertenties zijn gratis, slechts onder bepaalde omstandigheden moet worden betaald. De internationale versie van Marktplaats.nl, Intoko, concurreert op twee markten met Craigslist. De bedrijven komen elkaar tegen in Canada en Engeland. Gemeten naar aantal advertenties is Craigslist groter dan Intoko. Intoko toont zijn advertenties primair geordend naar onderwerp. Craigslist kiest voor een regionale aanpak, te vergelijken met het uitgeven van een regionale krant.

Intoko Engeland is sinds eind vorig jaar offline, na slechts enkele maanden online te zijn geweest. Craigslist Londen bevat ruim 10.000 advertenties. Intoko Canada heeft 4.800 advertenties. De drie Canadese regiopagina's van Craigslist hebben gezamenlijk ruim 10.000 advertenties.



woensdag, augustus 11, 2004

IAB Nederland is tevreden

De netto online bestedingen in Nederland kwamen in het tweede kwartaal van 2004 uit op 15,6 miljoen euro. Dat betekent een groei van 58 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
De cijfers komen van IAB Nederland, dat met haar 13 grootste internetexploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het tweede kwartaal in kaart bracht. De dertien bedrijven die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener Multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.
Volgens directeur Igor Beuker van IAB Nederland stijgt van veertien Europese landen alleen het percentage netto bestedingen in Engeland harder dan in Nederland. ‘Een plek op het podium is onze Europese doelstelling, dus IAB Nederland is voorlopig zeer tevreden.’
De branches die het meest besteedden in het tweede kwartaal waren telecom/ICT met 20,4 procent, media met 18,1 procent en financiële dienstverlening met 15,7 procent. Aan overige producten en diensten (chari's, kansspelen, onroerend goed) werd 7,2 procent besteed en aan horeca/toerisme/recreatie 6,5 procent.
Van de online bestedingen in het tweede kwartaal kwam 49 procent uit banners & skyscrapers.

Bron: IAB

maandag, augustus 02, 2004

Webwinkels op rapport

Iedereen die wel eens winkelt op het wereldwijde web kan nu checken of een internetshop een beetje deugt of niet. Vergelijkingswebsite Kieskeurig.nl wijst voortaan de beste en de slechtste jongetjes van de klas aan; elke on line winkel krijgt een bepaald aantal sterren.

Kieskeurig nam zelfs een heuse mystery shopper in dienst die de rapportjes opmaakt. ,,Klinkt spannend hè'', lacht Janet Sellis, directeur van de website. Wat de mysterieuze 'keurmeester' doet? Met een lijstje met 50 criteria in de hand sluipt (surft) hij rond in zo'n 200 winkels. Sellis kan de criteria 'natuurlijk niet alle 50 opnoemen' - die zijn en blijven geheim! - maar er wordt in ieder geval gelet op: de website, de bereikbaarheid, de orderuitvoering (betalingsmogelijkheden en zo) en aftersales (alles ná de aankoop, zoals de klachtenafhandeling).

,,Hij koopt ook dingen, ja. Die stuurt hij gewoon weer terug. En dan maar kijken wat er gebeurt; want een consument mag natuurlijk binnen acht dagen iets ruilen'', zegt Sellis. Alle 200 shops hebben inmiddels al een beoordeling gehad. Maar Kieskeurig houdt ze als een soort Big Brother continu in de gaten.Er is wel een 'maar': Helemaal onafhankelijk is de consumentensite niet. De internetwinkels (soms 'gewone' winkelketens die óók op hun website dingen verkopen) betalen namelijk geld aan Kieskeurig. ,,Ja, dat zijn onze inkomsten'', moet Sellis toegeven. ,,Het zijn onze klanten. Ze betalen om op onze website te staan. Maar als er een hele slechte winkel tussen zit zal die echt niet hoog scoren, ook al is het onze klant. Je kunt je afvragen of we zo'n shop wel op Kieskeurig moeten hebben. Wie de minste sterren kreeg? Dat zeg ik niet!''

Een kijkje op de site leert dat de webshops over het algemeen in elk geval opvallend goed scoren. Uitmuntend zelfs. De mystery shopper deelt regelmatig de 'hoofdprijs' - 5 sterren - uit, maar geen enkele winkel kreeg minder dan 2 sterretjes op z'n beoordeling. Kieskeurig.nl krijgt naar eigen zeggen zo'n 60.000 bezoekers per dag.