vrijdag, april 29, 2005

Algemeen Dagblad wordt Kermis

De sites van het Algemeen Dagblad en het Rotterdams Dagblad, beide in exploitatie bij PCM Uitgevers in Rotterdam, vertoonde afgelopen weken voor het eerste de videobanners van Eneco, waarin reclamespotjes van tv draaiden. Een storend geluid voor iedereen die zijn boxen aan heeft staan.

De audio was wel uit te zetten. Maar de banners stonden laag in een hoek van de site zodat de bezoeker er eerst naar op zoek moest om de geluidsknop te vinden.

Bert van der Linden, coördinator Internet van het Algemeen Dagblad, vindt deze uitingen acceptabel: "De advertentiemarkt voor internet groeit razendsnel. Dus proberen adverteerders steeds meer om nog op te vallen. Daarin zijn ze creatief en daar moet je niet op voorhand al te moeilijk over gaan doen. Tenslotte zijn het de inkomsten waar we van bestaan."

Oei, oei, oei. Het zijn niet de inkomsten waar jullie van bestaan... het zijn de lezers! En die stuur je op deze manier echt weg, Bert.

Klachten zijn er wel gekomen maar niet veel, aldus Van der Linden: "Hooguit vijf. Die mensen leggen we uit dat ze dankzij de advertenties de site gratis kunnen bezoeken en dan begrijpen ze het wel. Maar als de redactie tientallen klachten zou ontvangen dan zouden we de advertentie wel willen verwijderen. Tenslotte zijn zo veel negatieve reacties ook voor de adverteerder niet gunstig."

Nogmaals oei... bij Startpagina.nl geldt de regel dat één klacht staat voor 1000. Niet iedereen klimt in de mail of schrijft een ingezonden brief. Ga dus maar gerust uit van 5000 klachten, een fractie meer dan de tientallen die blijkbaar voor het AD nodig zijn.

donderdag, april 28, 2005

Online advertentiemarkt verder omhoog

De online advertentiemarkt is in de Verenigde Staten vorig jaar met 33 procent gegroeid. Vooral de tekstadvertenties bij zoekmachines zitten in de lift.

Het totaalbedrag dat Amerikaanse bedrijven aan internetadvertenties uitgaven, kwam vorig jaar uit op 9,6 miljard dollar. Dat is eenderde meer dan in 2003, zo heeft PricewaterhouseCoopers berekend in samenwerking met het Interactive Advertising Bureau (IAB). Daarmee is de online advertentiemarkt voor twee achtereenvolgende jaren gestegen.

De zoekmachine-advertenties groeide in een jaar tijd met 50 procent tot 3,9 miljard dollar. Dit is 40 procent van de totale advertentiemarkt. Na de tekstadvertenties zijn zogeheten display ads, zoals banners, het populairst. Deze waren goed voor 19 procent van de totaalomzet.

De Amerikaanse advertentiemarkt als geheel, online en offline, groeide in 2004 met 3,7 procent. Opvallend is de online advertentiemarkt in de VS groter is dan de advertentiemarkt voor zakelijke bladen en billboards. Direct mail is met een jaarlijkse omvang van 50 miljard de grootste advertentiemarkt.

woensdag, april 27, 2005

Interactief lesprogramma

Ben je een hippe Stylonout, een trendy sterrenkijker of het brave Spaceless type?

Het interactieve lesprogramma Spacesoup.nl moet leerlingen tussen de 14 en 18 jaar bewust maken van de vormgegeven wereld om hen heen.

"Het een CKV (1) lesprogramma over architectuur en vormgeving is een modulair programma waarin je ontdekt dat architectuur en vormgeving overal om je heen zijn," volgens de makers.

donderdag, april 21, 2005

Kobalt met Qi

Ze kenden elkaar al van gezamenlijke klanten als Heineken en Masterfoods. Nu heeft de relatie tussen Kobalt (het grootste mediabureau van Nederland) en Qi ook de officiële status van strategische alliantie.

"Door deze samenwerking is het mogelijk geworden om online
campagnes te ontwikkelen waarbij mediastrategie en –planning volledig geïntegreerd zijn
met de conceptontwikkeling van online uitingen," aldus Kobalt.

Het is te hopen dat deze samenwerking langer standhoudt dan Qineboko -de samenwerking tussen Qi en TWBA - van enkele jaren geleden.

woensdag, april 20, 2005

Stir: ilse media grootste in bereik

Ilse media heeft het grootste online maandbereik met een bereik van ruim 63 procent. Gemeten in de aantallen is MSN de grootste, op de voet gevolgd door Ilse titels NU.nl en Startpagina.nl

Het onderzoek is uitgevoerd door de Stichting Internet Reclame waarvan de aangesloten websites gezamenlijk ruim 84% van de Nederlandse internetpopulatie van 13 jaar en ouder bereiken. In totaal realiseren deze website bijna 1,9 miljard pageviews per maand.

In het onderzoek zijn overigens Planet Internet, TMF en PCM niet meegenomen omdat deze sites nog niet de juiste codes in hun pagina's hadden geïmplementeer.

zaterdag, april 09, 2005

SpinAwards 2004

Gisteravond werden de SpinAwards 2004 uitgereikt tijdens een afgeladen SpinAwards Night in Amsterdam. De SpinAwards zijn de Nederlandse vakprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie. Onder een recordaantal van 242 inzendingen werden 12 vakprijzen en 2 publieksprijzen verdeeld. De avond werd gepresenteerd door Winston Gerschtanowitz.

De SpinAwards worden uitgereikt voor creativiteit en interactieve communicatie:

Beste banner
Goud: Iedereen is een Auto Trader (Auto Trader, .bone)

Beste website concept
Goud: Beukenlaan35 (Tina/Sanoma Uitgevers, Pixelpixies)
Zilver: BUUTVRIJ FOR LIFE (Buutvrij For Life, Rhinofly)
Zilver: Surfbijbel.nl (Nederlands Bijbelgenootschap, Henk Dokter Creative Associates)

Beste mobiele concept
Zilver: Nametones (Heineken Nederland BV, Qi)
Zilver: 2GOTV, Nederlandse eerste mobiele tv-zender ( Vodafone, Media Republic)

Beste vrije interactieve concept
Goud: Olaf & Otto (Heineken Nederland BV, Qi )

Beste online campagne
Goud: Heineken EK campagne 2004 (Heineken Nederland BV, Qi)
Zilver: BeerTender (Heineken Nederland BV, Qi)
Zilver: Sms is de boodschap (KPN Mobiel Hi, Proximity)


Beste crossmedia campagne
Goud: CV - Vingers in de lucht (Stichting Consument & Veiligheid, TBWA Interaction Company)
Zilver: AnderZorg Ziekenfonds (AnderZorg (Menzis), La Comunidad)

Innovatie
niet uitgereikt

Publieksprijs beste online adverteerder
Heineken

Publieksprijs beste website
VARA Kassa

SpinAwards

vrijdag, april 01, 2005

1 april grap NOS

Bij wijze van 1 april-grap heeft de NOS haar nieuwe nieuws-site gelanceerd:



Zoals je ziet hebben ze exact de site van Nu.nl geïmiteerd. Dezelfde menu-items links en de bannerposities rechts. Verder een strakke omgeving met blauwtinten.

Kijk en vergelijk:
nos à la nu.nl
nu.nl à la nos

Is dit publieke omroep nieuwe stijl? Dan pleit ik toch eerder voor het BBC-model :-)