dinsdag, augustus 28, 2007

Waarom "Cheaptickets" het niet gaat redden


Cheaptickets scherm #2
Originally uploaded by Toscani Pics
Als je kijkt naar succesvolle online concepten van de laatste jaren, dan zie je dat deze meestal in één ding heel goed waren.

De beste in search (Google), de meeste advertenties (Marktplaats), gratis bellen via internet (Skype), de handigste linkjes voor jou verzameld (Startpagina) enzovoort.

Dan zou je dus zeggen dat áls een partij groot wil worden in online vliegtickets verkopen deze zeer serieus moet focusen op een zo volledig mogelijk aanbod, zo'n gewiekst mogelijk met seo om moet gaan en dat de usability van de zoek-en-boek-site perfect moet zijn.

Dan is het des te triester om te zien wat Cheaptickets.nl ervan bakt :-(

Voor de volledigheid heb ik er een screencast van gemaakt, want ik kon het zelf niet geloven. Hieronder even in stapjes.
Mijn doel: ik wil goedkoop naar Londen vliegen.
Mijn situatie: ik weet dat "ryan air" bestaat
Mijn strategie: ik google op de woorden "londen + ryan air"
  1. Zoals je ziet in dit screenshot adverteert Cheaptickets.nl op het woord "ryan air". Prima, de advertentie spreekt mij aan, dus ik besluit erop te klikken.
  2. Als ik hierop klik, kom ik op de zoek-en-boek site van Cheaptickets. Hier is *niet* mijn bestemming "londen" ingevuld. gemist kans.
  3. Wel komt er een mega-popup mijn scherm binnenvliegen. En niet eens een vliegticket-gerelateerde, maar iets over chocolade?
  4. Door deze popup kan ik niet mijn zoekopdracht invullen (hij ligt over de content heen).
  5. Ik klik op het kruisje om de banner weg te klikken.
  6. De banner verdwijnt en ik vul "londen" in en druk op submit.
  7. Ik krijg een nieuw scherm dat er precies uitziet als het vorige, druk nog een keer en geef de moed op.

Kijk, zo win je nooit een prijsoorlog. Het was voor mij in ieder geval een mooie reden om eens met de screencast-tool van Jing aan de slag te gaan.