zaterdag, maart 19, 2005

100 miljoen euro in 2007

Van de totale kosten van online advertising, gaat bijna eenderde naar advertenties op zoekmachines. Volgens Forrester Research waren zoekmachine-advertenties vorig jaar goed voor een omzet van 34 miljoen euro. In totaal werd er vorig jaar in Nederland 112 miljoen euro uitgegeven aan online adverteren schrijven zij in hun rapport over 'search engine marketing' (sem) in Nederland.

Het marktaandeel van advertenties op zoekmachines zal in de komende jaren alleen maar verder groeien, voorspelt Forrester. Dit jaar zal 40 procent van de totale online advertentiebestedingen naar reclame op zoekmachines gaan. De marktvorser denkt dat zoekmachinemarketing in 2007 goed zal zijn voor een omzet van 100 miljoen euro.

De groei van zoekmachinemarketing staat in schril contrast met de bestedingen bij de traditionele media. Volgens cijfers van Zenith Media zijn die de afgelopen twee jaar in Nederland gedaald. De uitgaven aan televisiereclame daalden gemiddeld met 4% en die aan krantenreclame met 6% per jaar.

Grote bedrijven raken overtuigd van de kracht van online reclame. Philips heeft aangekondigd 10% van het reclamebudget van euro 80 mln voor de nieuwe slogan op internet uit te geven. Unilever zei vorige week de reclamebestedingen voor internet te verdrievoudigen naar 7 tot 9% van het totale reclamebudget.

philips
unilver