maandag, juli 28, 2003

Emerce failliet

Vandaag is door Amsterdamse rechtbank het faillissement van Emerce uitgesproken. Emerce geeft een toelichting op de eigen site. De verwachting is dat de site voorlopig nog online zal blijven staan. Curator mr. Oskamp van Fort Advocaten geeft donderdagochtend een toelichting aan het personeel. Waarschijnlijk wordt er 'going concern' doorgewerkt, in afwachting van een mogelijke doorstart.


Een zwarte dag voor iedereen die serieus met internet bezig is.
Jammer dat de waardering altijd te laat komt. Mijn eerste aanraking met het blad was toen ik er fullcolour advertenties in plaatste voor een webhostingaccount. Vanaf dat moment kreeg ik het blad ongevraagd in de bus.

Elke editie heb ik gespeld. Vanaf het luchtige "shake in / shake out" tot en met de harde cijfers achterin. Met een korreltje zou de designers van het bannerpanel en met bewondering de juridische theses van Albert-dinges Thijm. Net als de Adformatie was Emerce een blad waar je naar uit keek, maar nooit uit jezelf voor zou betalen.

Dat is toch wel jammer; ik denk dat het gros van de lezers die nu enigzins teleurgesteld de berichtgeving op de website lezen, best voor het blad had willen betalen. Jammer dat de uitgever daar pas een tijdje geleden mee kwam; blijkbaar veel te laat.

Oscar Kneppers ken ik van een aantal telefoongesprekken inzake webvertising.pagina. Op ieder idee antwoordde hij steevast "Bereleuk. Doen!"

Jort Kelder ken ik niet, ja alleen van televisie en zijn column 'mode-politie' in de Vara-gids. Hij zegt dat ze Kneppers tijdens de hype miljonair hebben gemaakt, en dat ze nu samen op de blaren moeten zitten. Of in zijn woorden "de shit moeten delen".

Zwak van Kelder; Kneppers kan terugkijken op een tijd waarin hij een 'bereleuk' blad heeft opgezet, Quote kan terugkijken op een blad waarbij zij als uitgeverij 'bereslecht' hebben gehandeld.

Het is een flauwe, maar ik kan het niet laten: Dit is Qluote!