maandag, september 01, 2003

FAQ Affiliate Marketing

Voor een opdrachgever moet ik de komende tijd een FAQ schrijven over "affiliate marketing".

1. Wat is Affiliate Marketing?
In het Nederlands betekent "affiliate" gewoon "filiaal". In kindertaal zou je dus kunnen zeggen "affiliate marketing is filiaaltje spelen".

2. Welke bedrijven doen aan Affiliate Marketing?
Deze FAQ gaat over online verkopen; het zijn dus de bedrijven die via internet proberen hun omzet te vergroten. En dat zijn (in volgorde van opkomst): financiƫle dienstverleners (lenen,sparen), thuiswinkels (postorder / cd / video), vakantieorganisaties en bijvoorbeeld tijdschriften (proefabonnementen).

3. Hoe werkt het?
Stel dat je filiaaltje wilt spelen van een thuiswinkel-firma. Bijvoorbeeld Bol.Com. Via hun website kun je je aanmelden voor hun partnerprogramma. Als je aanmelding wordt goedgekeurd krijg je toegang tot een beveiligd gedeelte van de website. Daar kun je op je gemak bladeren door de grote hoeveelheid producten die Bol verkoopt. Je kiest er een aantal uit en de website geneert automatisch een speciale URL waar twee dingen in staan:

- het product dat jij namens Bol wilt verkopen
- een code die bewijst dat de bezoeker via jouw site heeft geklikt.

Als de bezoeker nu via jouw linkje een CD of Boek koopt, krijg jij 0.8% van die verkoop. Dat is geen vetpot, maar in ieder geval een begin!


4. Welke vormen affiliate programma's zijn er?

pay per sale
Het programma betaalt jou een vergoeding voor elke verkoop

pay per lead
Het programma betaalt jou voor 'mogelijke' klanten (ingevulde formulieren) of afspraken

pay per click
Het programma betaalt jou voor iedere unieke bezoeker op de site

pay per view
Het programma betaalt jou voor elke keer dat hun banner wordt getoond

5. Wanneer krijg ik betaald?
Dat hangt van het programma af. Sommige partijen werpen een drempel van 25 euro per maand op, anderen betalen standaard elk bedrag na 40 dagen. Bol.com rekent bijvoorbeeld per kwartaal af.

6. Wat zijn de beste programma's?
Dat zijn alleen de bedrijven / producten die aanslaan bij de bezoekers van jouw website. Let dus op het onderwerp van je pagina. Niemand die een muziekwebsite bezoekt, zit echt te wachten op een banner over 'goedkoop lenen'. Minstens zo belangrijk: overdaad schaadt! Websites die volstaan met banners bereiken het tegenovergestelde effect. Jij leest toch ook niet een krantenpagina met alleen maar advertenties als je op zoek bent naar een artikel?

-